Kirjoitukseni käsittelee Ilta-Sanomien artikkelia, jossa tulee ilmi, että nykyaikana koulun aloittavat lapset ovat fiksumpia kuin muutama vuosikymmen sitten. Nykyään lapset osaavat usein jo esikouluun mennessään lukea ainakin jonkin verran. Heistä jotka eivät vielä osaa suurin osa oppii lukemaan ensimmäisellä luokalla, jossa opetuksen panostus onkin juuri lukemisen opettamisessa. Joillekin lapsille opetetaan jo kotona matematiikkaa ja kieliä.

Mielestäni lapsille on hyvä, jos he oppivat lukemaan jo alaluokilla sujuvasti. Jos ei opi alaluokilla lukemaan, oppiminen saattaa ylemmillä luokilla olla haasteellista, koska lukemaan ei enää ehkä opetella hauskasti leikkien parissa kuten esimerkiksi esikoulussa. Vielä kotona olevien lapsien pitää kuitenkin saada olla lapsia, eikä heiltä liian aikaisin saa alkaa odottamaan, että he lukisivat ja laskisivat. Koulu on opetusta varten ja sinne lapset menevät oppimaan. Kotona voidaan antaa hyvät valmiudet lukemaan ja laskemaan oppimiseen, mutta kokonaan oppimisen ei mielestäni pitäisi tapahtua kotona.

Tällaisessa kehityksessä voi olla vaarana se, että lasten lähtötasot heittelevät paljon. Kodissa jossa ei ole saattanut olla valmiuksia opettaa lapselle jo kotona esimerkiksi lukemista, saattaa lapsen olla vaikea tulla kouluun, jos osalla lapsista taitotaso on jo hyvinkin paljon korkeammalla. Saattaa myös syntyä jopa kotien välistä kilpailua, kenen lapsella on esimerkiksi paras lukutaito ennen koulua. Tällöin lapselta saatetaan liian aikaisin odottaa liian paljon. Toivottavasti näin ei kuitenkaan ole, koska lasten pitää saada olla lapsia ja koulussa sitä opiskellaan.

Tänä vuonna aloittavien ekaluokkalaisten lähtötaso voi olla huomattavasti korkeampi kuin heidän vanhemmillaan – etenkin lukutaito korostuu - Kotimaa - Ilta-Sanomat